Het eiwitdieet ook wel proteïne dieet genaamd is een dieet waarbij zoals de naam al aangeeft, men vooral voeding eet dat rijk is in eiwitten. De kwade speler is in dit dieet koolhydraten. Koolhydraat rijk voedsel dat zijn dingen als brood, pasta, rijst en ook aardappelen. Eiwitrijk zijn met name eieren, vlees, noten en zaden (sommige).

De meeste eiwit diëten zijn niet super strikt in de zin van dat je nooit meer een snee brood mag eten. Maar dit moet wel teruggebracht worden. Dat je niet iedere dag een half brood weg eet. Rijst is ook niet heel veel mis mee, maar wanneer je een gerecht zou voorbereiden met rijst, leg de focus dan vooral op groenten en vlees of een ei of twee erbij.

Ikzelf heb 3 jaar een dergelijke eiwitdieet gevolgd en niet zonder resultaten. Ik ben in totaal 30 kilo afgevallen. Ik kan dus onderschrijven dat dit dieet goed werkt. Waarom ben ik er dan mee gestopt? Allereerst, heb ik mijn doel bereikt. Ik wil niet verder afvallen. Ten tweede, ook al zou ik nog wat kilo’s willen afvallen, ik ben een beetje uitgekeken op het eiwitdieet. Ik mis de ‘carbs’ te veel. Ik kan niet langer leven zonder brood en aardappelen. Dit zijn misschien wel twee van mijn favoriete etenswaren. Het leven is te kort om nog een paar jaar zonder te zitten. Ik eet tegenwoordig dus weer aardappelen en ook brood. En ik ben niet of in ieder geval heel weinig aangekomen.

Wat mij betreft zijn koolhydraten dus niet de grote vijand. Maar ik denk wel dat er enige nuance moet zijn. Zoals het gezegde van de Amerikaanse grondwet, heb ik ervan gemaakt, “not all carbs are created equal”. Wat bedoel ik nou hiermee. Nou, de ene koolhydraat is de andere niet. Vergelijk bruin ruist, zilvervliesrijst met witte rijst. Of een roggebrood met een witbrood. Daar wordt het verschil naar mijn bescheiden mening gemaakt.

Wat betreft quick wins die in de titel van dit artikel beloofd zijn. Vervang dus de slechte koolhydraten voor de top koolhydraten. Naast aardappelen, bruin brood zijn er ook nog Zweedse crackers enzo. Wanneer ik haast heb op weg naar werk bijvoorbeeld, neem ik altijd een plantaardige maaltijdvervanger mee. Zo kan ik snel honger stillen op een gezonde wijze. Dat soort noodgevallen zullen er altijd zijn ook al denk je van niet. Dus mijn grootste tip zou zijn, plan altijd vooruit, je dag, je eetmomenten, zodat momenten waar je zondigt vermeden kunnen worden.