Zowel voor krachttraining als conditietraining wil je pijnloos kunnen bewegen. Bij krachttraining staat er natuurlijk veel druk op de bewegingen die je maakt, waardoor het belangrijk is dat je lichaam ze goed kan doen.
Voor veel mensen die permanent pijn hebben in bepaalde gewrichten en bij bepaalde bewegingen, weerhoudt deze pijn hen ervan om te sporten en goed te bewegen om zo fit te blijven, wat natuurlijk enorm zonde is. Deze pijn kan verschillende oorzaken hebben, en is erg beperkend voor degene die eraan lijdt. Beweging is immers belangrijk bij alles wat je doet.

Oorzaken

Vaak komt bewegingspijn voort uit je spieren, of uit je gewrichten. Pijn in je spieren (niet de spierpijn van het trainen, maar stijfheid) kan je het beste verhelpen met de goede oefeningen of met fysiotherapie. Gewrichtspijn komt meer voor bij ouderen, en is het resultaat van slijtage van het kraakbeen in je gewrichten. Door het weggesleten kraakbeen bewegen je botten niet soepel en gesmeerd meer met elkaar, maar wordt dit stroever en vooral ook een stuk pijnlijker. Veel druk op je gewrichten of het vaak gebruiken van een verkeerde houding bij bewegen, kan deze slijtage aandrijven en kan leiden tot artrose. Bewegen wordt dan zeer pijnlijk en heel moeilijk.

Hoe verhelp je gewrichtspijn

In tegenstelling tot stijfheid in je spieren, is gewrichtspijn niet goed te verhelpen met oefeningen. De slijtage in je gewrichten en/of wervels kan je lichaam juist alleen verwerken als deze lichaamsdelen rust hebben. Ook heeft je lichaam voldoende stoffen nodig die goed zijn voor je botten en voor kraakbeen. Daarmee kan je lichaam de wederopbouw van kraakbeen en het herstel van de versleten gewrichten langzaam maar zeker bewerkstelligen. Een goed supplement om je lichaam hierbij te helpen is chondroïtine. Dit is een natuurlijke bouwstof voor kraakbeen die je gewrichten goed kan bereiken. Chondroïtine is één van de meest belangrijke bouwstoffen voor kraakbeenherstel, daarnaast zijn glucosamine en hyaluronzuur ook goede natuurlijke supplementen voor je kraakbeen.