Je rug is de basis van alle houdingen die 24 uur per dag, dag in dag uit doorgaan : zitten, staan, lopen en liggen … Als je problemen of pijn hebt aan je rug, wordt bewegen een stuk moelijker. Je kunt bovendien niet ontspannen tot rust komen. Het is dan ook belangrijk dat je je rug goed gebruikt, de spieren sterk en de gewrichten soepel houdt. Voorkomen is altijd beter dan genezen. Daarom hebben we een paar fijne rug oefeningen voor thuis voor je!

Doe de superman voor een sterke rug

Deze ken je vast wel! Deze rug oefening kan je thuis vrij eenvoudig uit voeren. Het is een oefening voor je onder- en bovenrug.
Je ligt bij de superman op je buik met je handen voor je uit. Je kunt je benen bij elkaar, maar ook iets van elkaar doen. Kom nu met je bovenlichaam omhoog en strek je armen naar voren, zo ver je kunt. Houd hierbij je buik op spanning.

De skydive, een uitermate goede rug oefening en makkelijk thuis te doen

Met deze rug oefening versterk je je rug.
Je ligt weer op je buik met je handen voor je uit, je benen houd je uit elkaar. Nu beweeg je je armen en benen omhoog. Terwijl je dit doet, houd je al je spieren aangespannen (buik, billen, benen). Houd de bewegingen gecontroleerd en houd vooral de spanning erop.
Tip! Je kunt de oefening verzwaren door gewichtjes in je handen te houden.

Voor onderrug en balans: quadruped

Deze rug oefening om thuis te doen helpt bij houding, onderrug en balans.
Je begint zittend op handen en knieën op de grond. Kijk naar de grond en houd je nek en rug recht. Nu strek je je rechterarm naar voren en gelijktijdig strek je het linkerbeen naar achter. Blijf een aantal seconden in deze houding en wissel dan van arm en been. Je kunt deze rug oefening uitbreiden door de te eindigen met 3x achter elkaar je arm en been tegelijk in te trekken en weer uit te strekken.

Zijwaarts benen heffen versterkt je onderrug

Je begint deze oefening voor je rug voor thuis liggend op je zij. Beweeg nu je bovenste been 10 keer gestrekt naar boven en naar beneden. Een variatie op deze oefening is je knie richting naar je borst brengen of rondjes draaien met je been. Na 10 keer doe je hetzelfde op je andere zij.