Ben je toe aan een nieuwe sportieve uitdaging of heb je alle apparaten in de sportschool nu wel een keer gezien? Dan hebben we een leuke tip voor je: ga eens steile wand klimmen. Klimmen is een heerlijke fysieke uitdaging waarbij je ook goed je hersens moet gebruiken. Steile wand klimmen kan in diverse klimhallen door heel Nederland. De meeste klimhallen beschikken over klimroutes voor verschillende niveaus en steile wanden met diverse hellingsgraden. Steile wand klimmen iets voor jou? Check it out. Wij geven je vast enkele tips vooraf …

Veiligheid boven alles

Klimmen is leuk, maar zeker niet ongevaarlijk. Het klimmen op een steile wand doe je dan ook gezekerd en met een klimpartner. Beginners krijgen altijd een introductieles waarbij ook veiligheidsaspecten aan bod komen. Voor je begint aan een route doe je altijd als eerste een aantal veiligheidschecks

6 tips voor veilig steile wand klimmen

  1. Een goede techniek is ook bij steile wand klimmen het halve werk!
    Als je slim klimt, raak je minder snel vermoeid. Omdat je in je benen meer kracht hebt, dan in je armen, klim je met je benen.
  2. Bij steile wand klimmen heb je je armen en vingers hard nodig. Niet alleen voor het grijpen maar ook voor het aan- afklikken van de haken. Gebruik je armen en handen daarom op de makkelijke stukken minimaal en alleen voor je balans. Grijp niet te hoog en te ver, dit kost kracht en energie.
  3. Houd je bekken zo dicht mogelijk tegen de steile wand en houd je bovenlichaam vrij. Het gewicht komt zo op je voeten.
  4. Klik je zekering steeds op tijd om, hiermee beperk je de valhoogte en klim je nooit voorbij het ankerpunt.
  5. Houd afstand: klim niet vlak naast of onder elkaar.
  6. De meest ideale situatie bij steile wand klimmen is een gewichtsverschil van maximaal 30% tussen jou en je klimpartner. Grotere verschillen kunnen voor ongewenste situaties zorgen. Het is wel op te lossen met een speciale uitrusting, maar zeker voor beginners is dit niet aan te raden.