Eiwitten, iedereen heeft ze nodig om goed te kunnen functioneren. Maar kun je ook te veel eiwitten eten? Voldoende eiwitten heb je dus gewoon nodig – een tekort aan eiwit is niet gezond. Als je sport zijn – soms extra – eiwitten nodig voor opbouw, voeding en herstel van spieren. Extra proteïne is soms en voor sommige mensen van toepassing en noodzakelijk, maar te veel eiwitten is niet aan te raden. Te veel van iets is meestal niet goed en ook een teveel aan eiwitten kan een aantal vervelende gevolgen hebben.

Wat zijn de gevolgen van te veel eiwitten?

1. Je nieren moeten harder aan het werk
Bij een normale hoeveelheid eiwitten plas je bijproducten gewoon uit. Bij extra eiwitinname moeten je nieren extra hard aan het werk om deze bijproducten af te voeren. Als dit langere tijd het geval is, kunnen je nieren overbelast of beschadigd raken.

2. Je adem kan vreemd gaan ruiken
Niet een van de ernstigste verschijnselen, maar leuk is anders! Vooral als je weinig tot geen koolhydraten eet, gaat je lichaam vet verbranden en hierbij komen ketonen vrij. Dit geeft de onaangename geur uit je mond.

3. Je darmen kunnen gaan protesteren
Te veel eiwitten, vooral als je daarnaast geen of te weinig vezels eet, kunnen zorgen voor verstoringen in je spijsvertering.

Te veel eiwitten zijn niet direct schadelijk, maar op langere termijn kunnen wel onaangename bijwerkingen ontstaan die op de langere duur wellicht nadelige gevolgen hebben.

Hoeveel eiwitten heb ik nodig?

Tekort is niet okay, te veel ook niet. Maar wanneer krijg je voldoende eiwitten binnen? Om te weten hoeveel eiwitten je dagelijks nodig hebt, kun je gemiddeld 1 gram per kilogram lichaamsgewicht rekenen. Voor sporters gelden iets andere normen. Duursporters kunnen voor de dagelijkse hoeveelheideiwit rekenen met circa 1,5 gram per kilogram lichaamsgewicht. Krachtsporters vragen het meest van hun spieren en kunnen een hoeveelheid tot ongeveer 2 gram per kilo lichaamsgewicht aanhouden. Hoe je (extra) eiwitten binnenkrijgt kun je hier lezen.

Wil je meer weten over de functies van eiwitten en proteïne? We schreven al eerder over eiwitten en proteïne.

Bron foto: myfitnesspal.com