Een groot deel van je leven bestaat uit slapen en we hebben zo’n 7 tot 8 uur slaap nodig per dag. Dat is bijna een derde van je leven! Slaap heb je nodig om zowel fysiek als mentaal te kunnen functioneren. Toch geeft 1 op de 5 Nederlanders (12+) aan slaapproblemen te hebben. De één komt bijvoorbeeld slecht in slaap en ligt lang wakker, de ander heeft moeite met slapen omdat hij of zij snel wakker schrikt. Dit fenomeen wordt ook wel slapeloosheid genoemd en kan vervelend zijn als je daardoor overdag minder energie hebt om naar school of werk te gaan. Of misschien nog wel erger: als je geen puf hebt voor andere leuke dingen.

Slapeloosheid kan veroorzaakt worden door stress of drukte. Daarbij kunnen veel gedachten door je hoofd spoken en kun je zelfs piekeren waardoor je niet kunt slapen. Slapeloosheid kan ook veroorzaakt worden door afleiding om je heen, zoals een drukke omgeving, rommel op je kamer of je mobiele telefoon. Daarnaast lig je soms simpelweg niet lekker in bed, omdat je het bijvoorbeeld te warm hebt of te koud. Hierdoor is het moeilijk in slaap te vallen. Maar er is wel wat tegen te doen en daarom heb ik hier 4 tips tegen slapeloosheid voor je.

Tip 1: Zorg voor een rustige kamer

Ten eerste is het belangrijk dat je slaapkamer een fijne plek is voor jou. Denk aan de sfeer op je kamer waar jij je fijn bij voelt. Geen rommel is daarbij stap 1! Zorg ervoor dat je je kamer hebt opgeruimd voor je gaat slapen. Zo word je niet onrustig van de dingen om je heen of van wat je eigenlijk nog had moeten opruimen. Dat is al één zorg minder.

Kies daarnaast voor kleuren die jij fijn vindt en je rust geven. Dat geldt voor je meubels en accessoires, maar ook voor de kleuren op de wand. Je kunt bijvoorbeeld een wit bed kiezen als je daarvan houdt. Maar misschien word je juist ook wel heel blij van paarse of blauwe kleuren in ronde of vierkante patronen.

De kleur en het patroon van je dekbedovertrek spelen dus eveneens een rol. De één wordt rustig van een donker, strak overtrek en de ander kan juist heerlijk wegdromen onder kleurige patronen. Let wel op de balans tussen rustige en drukke elementen op je kamer; drukke wanden, meubels en een druk dekbedovertrek kan teveel van het goede zijn. Dit kan juist onbewust voor onrust in je hoofd zorgen. Kortom, de eerste tip luidt: maak van je slaapkamer een rustige plek.

Tip 2: Geen apparaten in je slaapkamer

Deze bron van slecht slapen bestaat nog niet zo lang en is pas een fenomeen van de laatste decennia: mobiele apparaten. Ouders hebben eigenlijk allemaal een smartphone en soms zelfs wel twee. Maar ook kinderen krijgen een mobieltje op steeds jongere leeftijd. Dit kan voor allerlei slaapproblemen zorgen. Om rust in je hoofd te creëren en niet gewekt te worden door berichten of telefoontjes, kan het helpen om je telefoon niet mee je slaapkamer in te nemen.

Dit geldt ook voor je laptop of tablet: het gebruik van deze apparaten kan je aandacht weer naar werk- of school activiteiten brengen terwijl je in bed juist moet ontspannen. Als je van gamen houdt, is het eveneens beter om dergelijke schermpjes weg te laten uit je slaapkamer. Ook games kunnen namelijk tot slapeloosheid leiden. De tweede tip is daarom om geen apparaten mee te nemen naar de slaapkamer.

Tip 3: Slaap onder het juiste dekbed

De derde tip luidt: zorg voor het juiste dekbed. Elk seizoen is anders met zijn eigen temperaturen. Dit is van invloed op de keuze van je dekbed: in de winter kan het bijvoorbeeld fijner zijn om onder een speciaal winterdekbed te liggen, terwijl een dun zomerdekbed in de zomer misschien wel prettiger is.

Het materiaal van je dekbed is ook belangrijk. Zo zijn er dekbedden met synthetische vulling. Die zijn licht, daarom vaak ook wat dunner, en geschikt voor mensen met een allergie voor huisstofmijt. Dekbedden kunnen ook gevuld zijn met dons van eenden. Deze zijn vaak wat duurder, zorgen voor een goede vochtafvoer en houden warmte goed vast. Met een dekbed doe je vaak jaren, dus is het belangrijk een goede keus te maken. Die keuze hangt af van hoe warm je het vaak hebt in bed, of je snel zweet en of je bijvoorbeeld een allergie hebt. Tip 3 is dus: kies een dekbed dat bij jouw wensen past.

Tip 4: Doe de bodyscan

Een bodyscan is een vorm van meditatie. Het is een oefening die je voor het slapengaan doet. Met je gedachten ga je je hele lichaam langs en probeer je je bewust te worden van ieder onderdeel van je lijf. Het kan zijn dat je iets voelt, zoals een tinteling of kriebel, of juist helemaal niks. Dit maakt niet uit, alles is goed. Er zijn ook filmpjes of geluidsfragmenten die je op kunt zetten tijdens de bodyscan. Die bestaan uit rustgevende muziek en soms aanwijzingen. Dit helpt je om je te concentreren op je lichaam. Een bodyscan helpt tegen slapeloosheid omdat het ervoor zorgt dat je minder piekert. De laatste tip is dan ook: doe eens een bodyscan voor het slapengaan.

Ik ben benieuwd of jullie een van deze tips al wel eens toegepast hebben. Zo niet, dan raad ik jullie ze zeker aan te proberen!