Vitamine A speelt een rol bij het groeiproces, het gezichtsvermogen en helpt mee aan een goede weerstand. Vitamine A is nodig voor het aanmaken van cellen en de structuur van je (huid)weefsel. Allemaal zaken die belangrijk zijn voor je gezondheid en functioneren. Vitamine A zit in bepaalde voedingswaren, maar als er om wat voor reden dan ook tekort of extra behoefte ontstaat, kun je dit oplossen met een vitamine A supplement.

Waar zit vitamine A in?

Vitamine A, ook bekend als retinol, is een vetoplosbare vitamine; je lichaam kan het in beperkte mate opslaan in vetcellen. Bronnen van vitamine A zijn boter, vis en lever (gemiddeld ca. 11 mg – 11.000 microgram – per 100 g ). Ook wordt vitamine A toegevoegd aan bakproducten en halvarine. Je kunt ook letten op voedingsstoffen die bètacaroteen bevatten. Bètacaroteen (provitamine A) zit in groente en fruit en is in feite een wateroplosbare variant waaruit het lichaam vitamine A kan aanmaken. Het lichaam zet niet meer bètacaroteen om dan het nodig heeft.

Vitamine A supplement bij tekort

Een vitamine A-tekort heb je niet zomaar, maar een te eenzijdig voedingspatroon kan er de oorzaak van zijn dat je niet voldoende binnenkrijgt. Omdat vitamine A een belangrijke rol speelt bij je immuunsysteem, zul je het bij een tekort merken aan je weerstand. Bij tijdelijke tekorten kunnen vitamine A supplementen een goede oplossing zijn.

Heb ik vitamine A supplementen nodig?

Als je gevarieerd eet en je bent verder gezond, kom je wel aan je dagelijkse vitaminebehoefte. Soms zijn er redenen om aan te vullen met vitamine A supplementen. Bijvoorbeeld als het niet lukt voldoende gezond te eten of bij bepaalde diëten of verstoringen in de voedselopname. Ook als je zwanger bent kun je iets meer gebruiken dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) vitamine A. Vitamine A supplementen zijn er als levertraancapsules; bètacaroteen is ook verkrijgbaar in capsules. Ook selenium bevat vitamine A (met daarnaast C en E).

ADH vitamine A volwassenen

Er zit iets verschil in de behoefte voor mannen en vrouwen
mannen: ADH 900 microgram
vrouwen: ADH van 700 microgram/bij zwangerschap 800 microgram.

Te veel vitamine A supplement

Te veel vitamine A (meer dan 3000 microgram per dag) zul je niet snel binnenkrijgen. Maar bij hoge doseringen supplementen is dat risico wel aanwezig. Overdosering kan tot een aantal vervelende klachten leiden:

  • minder eetlust
  • slechter zien
  • hoofdpijn
  • haarverlies
  • drogere huid.

Bron foto: tabletopstudio.co.uk