Vitamine D heb je net als alle vitamines en evenals eiwitten, aminozuren en mineralen, dagelijks nodig. Wist je dat vitamine D de enige vitamine is die je lichaam zelf kan aanmaken? Gunstige factoren voor de aanmaak van vitamine D zijn zonlicht en gezonde voeding. Maar ook als je gezond eet, kan het voorkomen dat je niet komt de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Eventuele tekorten of een extra behoefte aan vitamine D kun je opvangen met een vitamine D supplement.

Vitamine D zorgt voor calciumopname uit voeding en speelt dan ook een grote rol bij de groei en het in stand houden van sterke en gezonde botten en tanden. Verder is voldoende vitamine D belangrijk om je spieren en immuunsysteem goed te laten functioneren.

Bronnen van vitamine D

Eerst even een onderscheid. Er zijn twee soorten vitamine D: vitamine D 2 en D 3
Vitamine D 2 is de plantaardige vorm (D2), deze kan niet door het lichaam zelf worden aangemaakt en komt voor in onder meer paddenstoelen.
De andere vorm, D3, is de dierlijke vorm en zit in onder meer vette vis. Vitamine D kan onder invloed van zonlicht in het lichaam worden aan gemaakt. De zon is dus de voornaamste bron voor vitamine D. Een andere bron voor vitamine D 3 is voedsel.
Vitamine D zit vooral in vette vissoorten en kun je ook binnenkrijgen via onder meer margarine en bak- en braadboters, waar vitamine D aan wordt toegevoegd.

Vitamine D supplementen

Er zijn bepaalde groepen mensen die extra vitamine D nodig hebben. Kinderen tot 4 jaar, mensen die onvoldoende zon- of daglicht krijgen, zwangere vrouwen en ouderen vrouwen 50+ en mannen 70+). In de meeste gevallen gaat het om een extra hoeveelheid van 10 tot 20 microgram. Vitamine D is een vetoplosbare vitamine, het lichaam kan hiervan maar een beperkte voorraad opslaan. Extra vitamine D kun je halen uit vitamine D supplementen.

Voedingssupplementen zijn verkrijgbaar in druppels, tabletten of capsules en zijn bij de drogist te koop in diverse doseringen. In de meeste supplementen zit de actievere vitamine D 3, al komt vitamine D2 soms ook voor. Informatie over de samenstelling kun je vinden op het etiket van je vitamine D supplement. D3 supplementen zijn vooral onder sporters populair.

Te veel of te weinig vitamine D

Lange tijd te hoge doseringen vitamine D supplementen nemen is niet goed voor je gezondheid. Het kan je bloedvaten, hart of nieren beschadigen en je kunt je er slaperig of misselijk door gaan voelen.
Een tekort aan vitamine D betekent een verminderde of tragere opname van calcium. Dit heeft een nadelig effect op je botten en tanden. Het kan op latere leeftijd lijden tot osteoporose (botontkalking).