Aminozuren, je weet dat je ze nodig hebt. Maar waar zijn aminozuren eigenlijk goed voor en hoe krijg je ze binnen? Aminozuren zijn feitelijk de bouwstenen van je lichaam. Het zijn organische stoffen die de basiselementen voor ieder menselijk lichaam, zoals onder meer zuurstof, bevatten. Daarmee zijn aminozuren onmisbaar voor elk mensenleven. Aminozuren worden deels door het eigen lichaam aangemaakt en het andere deel krijg je binnen door voedingsmiddelen met aminozuren te eten.

Essentiële en niet-essentiële aminozuren

De aminozuren die je lichaam zelf aanmaakt zijn de niet-essentiële aminozuren. De essentiële aminozuren haal je uit gezonde en gevarieerde voeding. Als je dagelijks eet uit de Schijf van Vijf, krijg je voldoende van alles binnen. Aminozuren zitten in eiwitrijke voeding. De eiwitten uit deze producten worden in de dunne darm omgezet in aminozuren. Dus als je zorgt dat je – voldoende – eiwitrijke voeding eet, houd je je aminozuurgehalte op peil.

Waar zitten eiwitten in?

Er zijn veel eiwitrijke voedingswaren. Aminozuren haal je onder meer uit:

  • aardappelen
  • amandelen
  • asperges
  • avocado
  • bananen
  • bonen
  • eieren
  • garnalen
  • geitenmelk
  • havervlokken
  • kaas
  • kalkoen
  • kip
  • lijnzaad
  • linzen
  • melk
  • noten,
  • paddenstoelen
  • peulvruchten
  • rood vlees
  • salami,
  • sesamzaad
  • sojabonen
  • tarwe
  • tarwekiemen,
  • varkensvlees,
  • zalm.

Zijn aminozuren goed als je sport?

We kijken ook even specifiek naar de relatie aminozuren en sport en op welke manier een sporter baat heeft bij een gezonde aminozuurhuishouding. Vergeet de moeilijke namen van de essentiële aminozuren. Kijk vooral uit welke voedingsmiddelen je deze aminozuren kunt halen!

Isoleucine zorgt onder meer voor spierherstel
zit in cashewnoten, linzen, rogge, kip, eieren en vis.
Valine speelt een grote rol bij spieropbouw
dit zit in pinda’s, soja, paddenstoelen, granen, zuivel en vlees
Leucine speelt een ondersteunende rol bij het opbouwen van spiermassa.
te vinden in: kikkererwten, linzen, garnalen, noten, volkoren rijst, geitenmelk en rauw rundvlees en eigeel.

Aminozuren goed voor alles in je lichaam

De vraag of aminozuren goed of slecht zijn kun je zonder meer met een ja beantwoorden. Want naast de aminozuren die specifiek interessant zijn voor sporters, helpen aminozuren en antioxidanten bij alle belangrijke lichaamsfuncties! Aminozuren zijn goed voor je hart en vaten, lever, bloedsomloop, zenuwstelsel, alle orgaanfuncties, je huid, je haar, serotonineaanmaak en zo kunnen we nog wel even doorgaan..

Tot slot: de juiste aminozuren

Zorg wel dat je alle aminozuren binnenkrijgt. Alleen aminozuren uit plantaardige bronnen, zijn niet voldoende. Let er dus op dat je de juiste combinaties maakt.